Sunday, January 15, 2012

Apa anda perlu tahu tentang Selsema Khinzir, Selsema Babi atau Influenza A H1N1

Negara kita dan seluruh dunia digemparkan dengan virus H1N1 beberapa tahun lalu. Negara kita juga terlibat dengan beberapa kes yang dilaporkan dan tidak lagi terkecuali dari penyakit ini, dan langkah berjaga-jaga telah diambil sebagai persiapan menghadapi ancaman penyakit tersebut.



Pelbagai nama
1. Bahasa Melayu : Selsema khinzir atau Selsema babi
2. Bahasa Inggeris : "Swine Flu" atau "Swine Influenza"
3. Nama Saintifik : Influenza A virus sub-type H1N1




Apakah Selsema Khinzir
Ia bermula sebagai sejenis penyakit yang berjangkit kepada khinzir sahaja, tetapi kemudiannya telah bermutasi menjadi penyakit berjangkit kepada manusia, seperti penyakit-penyakit yang kita hadapi sebelum ini termasuk selsema burung dan penyakit kuku dan mulut. Meskipun sukar untuk menjejak punca penyakit-penyakit ini, tetapi sejarah telah menunjukkan apabila penyakit baru seperti ini timbul, vaksinnya akan dapat ditemui walaupun memakan masa. Virius H1N1 yang tekini melibatkan elemen genetik dari selsema khinzir dan selsema burung yang dimutasikan dengan selsema ke atas manusia.



Bagaimana ia bermula
Ianya bermula dengan jangkitan ke atas khinzir dengan kadar jangkitan yang tinggi walaupun dengan kadar kematian yang rendah. Menurut laporan Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit di Amerika (CDC), 12 orang telah dijangkiti penyakit ini antara Disember 2005 dan Februari 2009 dan di dalam kebanyakan kes, ia tidak melibatkan jangkitan terus antara khinzir dan manusia.

Punca lokasi dan spesis virus ini belum dapat dikenal pasti, namun dipercayai bermula sekitar September 2008 dan menular ke atas manusia untuk beberapa bulan lepas sebelum kes pertama dilaporkan ke atas dua orang kanak-kanak di San Diego dan Imperial County, California. Tanda-tanda awal wabak ini telah ditemui di Mexico City pada 18 Mac dan telah dikenalpasti sebagai virus baru H1N1.


Sejarah
Pada tahun 1976, wabak yang dikenalpasti sebagai H1N1 ini pernah menular di kalangan rekrut-rekrut askar Amerika di Kem Fort Dix, New Jersey selama sebulan dan mengakibatkan 1 kematian sahaja dan dilaporkan telah berhenti secara misteri.


Bagaimana ia merebak
Seperti penyakit selsema yang biasa, virus ini boleh berjangkit melalui sentuhan objek yang terkena virus itu ke bahagian mata, mulut atau hidung. Mereka yang terkena jangkitan ini boleh menyebarkan virus ini sehari sebelum tanda-tanda penyakit ini dikesan, dan sehingga seminggu selepas ianya dikenal pasti.

Memandangkan ianya sejenis penyakit selsema, faktor penyebaran virus melalui udara perlu diambil kira, menyebabkan penggunaan topeng udara dan alat pernafasan disarankan. Meskipun pihak berkuasa di Amerika menjamin keselamatan daripada jangkitan melalui pemakanan haiwan tersebut, namun ramai yang mengambil langkah berjaga-jaga dengan menjauhinya.


Tanda-tanda diserang penyakit
Tanda-tandanya sama seperti penyakit selsema bermusim dan berbeza di kalangan pesakit yang berlainan. Antaranya adalah:
1. Demam

2. Hilang tenaga

3. Hilang selera makan

4. Batuk

5. Hidung berair

6. Sakit tekak

7. Muntah

8. Cirit-birit

Langkah pencegahan
1. Jadikan tabiat untuk membasuh tangan dengan kerap. Gunakan air dan sabun, atau pembunuh kuman yang mengandungi alkohol terutamanya selepas berada di tempat awam

2. Elakkan menyentuh mulut, hidung dan mata dengan tangan atau objek semasa dan selepas berada di tempat awam tanpa mengambil langkah menghapuskan kuman yang dikhuatiri telah berjangkit

3. Tutup hidung dan mulut jika batuk atau bersin

4. Buangkan objek yang terkena kuman seperti tisu terus ke dalam tempat yang sesuai supaya tidak berjangkit kepada orang lain

5. Bersihkan permukaan di rumah yang dikhuatiri telah berjangkit dengan virus sebaik-baiknya dengan larutan klorin pemutih

Langkah pengubatan
Mayo Clinic mencadangkan beberapa cara mengurangkan kesan-kesan jangkitan termasuk:
1. Minum banyak cecair termasuk air, jus dan sup panas untuk mengelakkan dehidrasi. Minum sehingga air kencing bertukar menjadi jernih atau kuning cair


2. Rehat dan tidur dengan cukup untuk membantu sistem imunasi badan bertindak melawan penyakit

3. Dapatkan ubat penahan sakit yang sesuai menurut nasihat doktor termasuk ubat yang sesuai untuk kanak-kanak

Meskipun kes jangkitan virus ini di negara kita belum mencapai tahap serius, namun langkah-langkah pencegahan adalah lebih utama, terutamanya apabila penyakit tersebut boleh berjangkit sebelum tanda-tanda awalnya dapat dikesan lagi.


Sumber: Wikipedia, Medicine.net

No comments:

Post a Comment